رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال زراعی پیش رو طرح جهش تولید با تأکید بر اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،محمد فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان امروز در اولین جلسه استانی طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان که با حضور نماینده ستاد اجرایی امام و نماینده بانک‌های عامل برگزارشد، اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیم زار‌های کردستان با کوله باری از تجربیات طرح پروژه امنیت غذایی به مدت دو سال در استان اجرا می‌شود و در سال گذشته توفیقات زیادی نصیب زارعان استان شد.

سپری با بیان اینکه امسال طرح جهش تولید در ۱۵ استان کشور اجرا می‌شود افزود: در سال گذشته ۲۷ درصد سطح اجرایی جهش تولید کشور در کردستان بود و امسال ۱۸ درصد از طرح در اراضی کردستان اجرا می‌شود.

او با اشاره به اجرای موفق طرح جهش تولید در کردستان تصریح کرد: در سال گذشته طرح جهش تولید در کردستان یک کار تیمی و هماهنگ با تلاش خوب کارشناسان بخش کشاورزی و همکاری مثال زدنی زارعان بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه باید اطلاعات سال گذشته طرح جهش تولید در سامانه ثبت شود، خاطر نشان کرد: با اولویت کاری هرچه زودتر برنامه سال گذشته باید تکمیل و بسته شود و برنامه ثبت نام کشاورزان در طرح جهش تولید سال زراعی پیش رو شروع شود.

سپری با اشاره به اینکه ۸۸ درصد اراضی استان دیم است اذعان کرد: در سفر قریب الوقوع هیئت دولت به کردستان مطالبه آبی کردن دیمزار‌های استان به جد پیگیری خواهد شد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین اراضی زراعی استان دیم است، ما باید از برنامه‌هایی که در راستای افزایش و پایداری تولید در دیم زارهاست به شدت حمایت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از تمام مدیران و کارشناسان بخش زراعت استان خواست که اولویت کاری خود را اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان قرار دهند و در این راستا به صورت هفتگی جلسات برگزار و گزارشات به استان ارسال شود.

سپری در ادامه به اصول کشاورزی حفاظتی اشاره و تصریح کرد: حفظ بقایا در خاک، تناوب در کشت و کم خاک ورزی و بی خاک ورزی از مهمترین اصول کشاورزی حفاظتی است که باید در طرح جهش تولید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

او با اشاره به تنوع کشت‌های زراعی استان اذعان کرد: باید سطوح برنامه ابلاغی کشت‌های پاییزه در استان به خوبی اجرا شود و از جا کاری گندم در اراضی اجتناب شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با تاکید بر مصرف بذر‌های گواهی شده در استان خاطرنشان کرد: باید اقدام اساسی در جهت توزیع بذر‌های گواهی شده شود و کشاورزان به این باور برسند که استفاده از این بذر‌ها تأثیر بسزایی در افزایش تولید خواهد داشت.

او  ادامه داد: بحث تغذیه و استفاده از کود‌های مناسب در اجرای طرح جهش تولید باید به خوبی مدنظر قرار گیرد و زارعان استان در زمان کاشت و داشت محصول، با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی از کود‌های مناسب استفاده کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.